科目|Course Modules

大学院の科目構成|Curriculum Structure

◎カリキュラムポリシー|Curriculum Policy

本研究科の教育目的達成に向けた基本的な教育課程編成等の考え方は次のとおりです。

  1. 自らの表現手法を他の芸術領域もしくは芸術とは異なる領域と複合させる経験を通じて、主体的に新しい芸術を探求していく力を養う。
  2. 社会の動向や地域の特性を捉え、他者と連携しながら、美術・デザインの方法論によって具体的な提案を行える実践力を養う。
  3. 現代芸術領域に関する複合的な研究を通して、新たな領域の拡張に関する理論構築を試みながら、その成果を広く発信していく力を養う。

The basic structure of the Graduate School curriculum is intended to fulfill the following educational objectives

  1.  To enable students to pursue new forms of art by providing them with the opportunity to combine their own individual modes of expression with other artistic or non-artistic fields.
  2.  To foster students’ ability to collaborate on practical proposals based on art and design methodologies, while also taking into account social trends and regional differences.
  3.  To encourage the formation of new theories in emerging fields through transdisciplinary research in contemporary art, and the communication of research results to the broader society.

◎導入科目【2単位】|Introductory Course (2 credits)

導入科目は、短期間で本大学院の教育研究方針と研究領域の方向性を理解し、今後の研究・制作の基本的なプロセスを把握するための科目として、必修科目である「スタートアップ」を配置しています。
ここでは、設定した課題に対する共同作業を通じて必要なスキルの確認を行うほか、メンバーの相互理解とチームで研究作業を行う姿勢を身に付けることを狙いとしています。

The Introductory Course, known as “Start Up,” is a required, short-term course intended to familiarize new students with the research policies and general research direction of the Graduate School, as well as the basic research and production processes they will be using going forward.
In this course, students identify the skills necessary for graduate-level research as they work together on a set topic, fostering mutual understanding between team members as they acquire the proper attitudes for carrying out team research.

◎複合芸術科目【6単位】| Transdisciplinary Arts Theory (6 credits)

複合芸術科目は、現代芸術領域における芸術表現活動を現代社会や地域の中で実践していくため、必要となる専門的な知識を学ぶ科目です。
今後展開させていく複合芸術の理論構築に向けて、「複合芸術」が機能する多様なステージでの役割や諸条件を学ぶ必修科目として「複合芸術論」を配置しています。また、より応用的な知識を身に付けるために、それぞれ、主にアートマネジメントを学ぶ「複合芸術応用論A」、ソーシャルデザインを学ぶ「複合芸術応用論B」、複合芸術の表現可能性を学ぶ「複合芸術応用論C」を配置し、2科目を選択し履修します。

In the “Transdisciplinary Arts Theory” courses, students gain the specialized knowledge necessary to put the expressive activities currently taking place in the contemporary arts fields into practice in the community and the larger society.
“Transdisciplinary Art Theory” is a required course in which students study the roles and conditions of “transdisciplinary” art at various stages, laying the groundwork for further theoretical development in the field. In order to acquire more applicative knowledge, students select 2 courses from the following 3 options:
– “Applied Transdisciplinary Art Theory A,” which concentrates on Art Management;
– “Applied Transdisciplinary Art Theory B,” which concentrates on Social Design; and
– “Applied Transdisciplinary Art Theory C,” in which students study the expressive potential of Transdisciplinary Art.

◎複合芸術演習科目【8単位】| Transdisciplinary Arts Workshop (8 credits)

複合芸術演習科目は、学生個々の専門性のもと、領域を横断した複合的かつ高度な芸術表現と、その表現を持続させていくために必要な広い視を獲得するための必修科目として、1~2週単位の集中的な演習群によって構成される「複合芸術演習」を配置しています。
「複合芸術演習」は、「調査研究」「表現技術手法」「成果発信」「企画具体化」の4つに分類される項目群で構成し、その内容は社会動向や技術革新を踏まえて随時見直していくこととしています。

The required “Transdisciplinary Arts Workshop” consists of a series of 1-2-week intensive courses that allow students to master high-level cross-disciplinary artistic expression according to their individual specialties, as well as to develop the broad vision needed in order to carry their expressive activities forward.
The Workshop courses are organized into 4 groups, the contents of which are reevaluated as necessary in keeping with evolving social trends and technological innovations: “Research Study,” “Expressive Techniques & Methods,” “Publication & Dissemination” and “Planning & Execution”.

◎複合芸術実習科目【6単位】|Transdisciplinary Arts Practicum (6 credits)

複合芸術実習科目は、複合芸術演習で学んだ多様な技法や制作技術実習で高めた自らの表現技術の可能性を実際に地域社会の中で実践することを目的に、必修科目として「複合芸術実習Ⅰ」、「複合芸術実習Ⅱ」、「複合芸術実習Ⅲ」を配置した。本実習科目の実施にあたっては、「複合芸術演習」と同様に、多様な 志向を持つ学生が3人~4人のチームを組 んで行うことを前提としています。

The “Transdisciplinary Arts Practicum” is a required set of three courses (TA Practicums I, II and III) in which students apply the various techniques studied in the TA Worskshop courses, as well as their own expressive potential enhanced through the Production Skills Workshop, in the local community. As in the TA Workshop, students will be grouped in teams of 3-4 as they carry out the Practicum.